vrijdag 29 juli 2011

Satricum week 2 en 3

De tijd gaat snel. Al meer dan een week achter met het blog. M'n derde week zit er al bijna op.

Het is nu vrijdag 29 juli.
We hebben vanochtend het desastreuze resultaat van de regenbuien van afgelopen woensdag kunnen aanschouwen.
Woensdagmiddag is het begonnen met regenen, het was voorspeld. Marijke had maatregelen genomen en extra afdek plastic laten komen wat ze hier gebruiken voor het maken van kweekkassen. Enorme lappen plastic waar eerst de gaatjes van gedicht moesten worden, anders heb je er niks aan.
Met planken werden eerst de graven en putten afgedekt en daarna het plastic erover.
De middagbuien gingen nog wel, maar in de avond en 's nacht was het serieus raak.
Vooruitlopend op het resultaat van de regenbuien was de groep gevraagd 8.00uur donderdag bij het ontbijt te zijn en niet al om 6.00uur naar het veld te komen.
Marijke zou eerst de schade opnemen en dan bij het ontbijt verslag doen.
Het plastic was onder invloed van de zware buien ingezakt en gaan lekken. Bij sommige graven stond het water tot de rand, dus werken zou onmogelijk zijn zeker met in het achterhoofd dat er ook nog meer regen zou kunnen vallen deze dag. Dus; excursie naar Rome!

'De fotograaf blijft hier, jij mag niet mee!' Dat was even een persoonlijke (koude-)douche. Ik kan het goed vinden met de groep, vind het leuk met ze op pad te gaan en wie weet zou ik mijn vrouw en dochter, Willy en Elaine, kunnen treffen in Rome.
Nee voor mij lagen er nog veel foto's te verwerken en anders waren er nog foto's te maken in het magazijn, van gerestaureerde vondsten.

Als eerste dacht ik de drie lekke fietsbanden te gaan maken nadat de groep naar het station van Cisterna was gegaan. Helaas wel bandenlichters en plakkers maar geen 'solutie'. Komt mij bekend voor.
Onze Italiaanse keukenhulp/kok zou gevraagd worden dit te kopen. Italië is een wielren land dus hier hebben ze vast bandenplak spul.

Ontbijt met gebakken courgette en aubergine
Onze Italiaanse kok schotelt ons overigens vaak niet Italiaanse dissen voor.
Meestal als primi een pasta en de secondi een stukje vlees of visvingers o.i.d. Daarnaast als bijgerecht vaak groenten als aubergine en courgette en een salade. Ook Italiaanse omelet komt regelmatig voorbij. Niet top, wel smakelijk, met uitschieters naar boven en beneden.



















Uiteindelijk is het wel goed geweest donderdag 'thuis' te blijven. Er was besloten 's avonds een 'dia-avond' te houden. Ik zou mijn leuke, mooie, gekke en informatieve foto's mogen tonen.
Dat betekent veel uitzoeken, bewerken en herbewerken, ik neem zoiets serieus, misschien wel té serieus.

Maar eerst ben ik verder gegaan met m'n werkfoto's van het veld te benoemen, iets als: TR314A_T25_U5_SL21-22-23_(0045).dng.
Uitleg: TR=de put waar de foto is genomen, T= de tombe (het graf), U= de unit, SL= speciale vondst zoals een kan, kom of kruik etc. die in 'situ' wordt vastgelegd.
Ik heb nu ± 110 graf en put foto's gemaakt, soms met residuen van de kist en/of een skelet.
Daarnaast ben ik vorige week begonnen met objectfotografie in een van de magazijnen. Daar heb ik een geïmproviseerde studio opgebouwd, met m'n Nikon flitsertjes als lichtbronnen, leve het Nikon CLS systeem! (creative lighting system).








Voor de diashow heb ik ±370 foto's geselecteerd. Veel foto's van de werkers in het veld, maar ook de wippende honden,  rare uitdrukkingen en gebaren. Het moet een afwisselend programma worden ter 'leering ende vermaeck'.

Gezien de lol, opmerkingen en uitbundigheid ben ik er in geslaagd ze een leuke avond te bezorgen. Ook zelf heb ik er veel plezier aan beleefd.
Satricum 2011 groepsfoto 
Nu kan ik eindelijk ook de eerste groepsfoto on-line zetten!
Overigens is er vandaag weer een nieuwe groepsfoto gemaakt, nu ook met de Italiaanse arbeiders die hebben geholpen de graven leeg te pompen. Deze foto komt pas on-line als we weer een dia-avond hebben gehad.


Op 't eerste gezicht 'normale' archeologen



























Over de graven gesproken. Normaal hoor je mensen niet al te vaak over hun 'graf' spreken. Hier dus wel. Vaak hoor je: "kan iemand me even uit m'n graf helpen", "Wat heb ik toch een vet diep graf", "Mijn graf is gladder dan het jouwe", "Shit, mijn graf staat vol modder", "Wil je wel voorzichtig zijn, de wanden van mijn graf zijn wat brokkelig", en zo nog veel meer graf uitdrukkingen. Dat zelfde gaat ook op voor skeletten. "Shit, er is bijna niets van m'n skelet over",  "Wat heb jij een fucking gaaf skelet", "Hé, chill, jij hebt twee schedels" etc.
Liggen in een graf is hier voor niemand iets bijzonders. 'Loungend en chillend'' liggen sommigen in hun graf te schrapen, te kletsen en te dromen van lekker eten.

Vandaag was iedereen behoorlijk treurig na het zien van het resultaat door de regen veroorzaakt. Maar met goede moed(-t) en veel lol is iedereen aan de slag gegaan de volgelopen graven leeg te scheppen en te pompen.

Uiteraard is er de afgelopen 1,5 week veel meer gebeurd, een opsomming:
Ik ben zondag 17-07 naar het bergstadje Cori geweest.
In Cori was een 'festival' met vlaggenzwaaiers.
Deze vlaggenzwaaiers moesten voor de kerk, tijdens de dienst,
hun kledij nog inorde brengen




















De zondag (24-07) daarop met 3 anderen naar Sperlonga, de stad met de villa en Grotta van Tiberius, geweest.
Dan heeft er nog iemand tussentijds een zonnesteek opgelopen.
Zijn Willy en Elaine in Rome, op 60 km van hier, aangekomen.
Ben ik druk bezig met de iPhone geweldige instagram en hipstamatic foto's te maken en heb ik de eerste krassen op het scherm.
De instagrammen en hipstamatics zijn te zien op facebook.
Schijnt het tegen het vriespunt te zijn in Venetië en sneeuwt het in de Dolomieten.

Carlijn met rode 'dominante' zwerfhond
Hebben de dames Carlijn en Nina een gewonde kat (Frits) gevonden, die ze naar de dierenarts hebben gebracht en die nu bij hun op de kamer mag slapen, 'lucky cat'.























Ook zijn de Amerikanen langs geweest, en is er geen L (loser) teken naar hun gemaakt zoals dat gebeurde na ons bezoek aan hun opgraving in Gabii.
Geboden waar op een archeologische site aan moet worden voldaan
Onze gravers moesten dichte schoenen aan, want dat is volgens de regels, en de Amerikanen doen alles volgens de regels en ze moesten een goede indruk van ons krijgen, het is nml. een vrijgevochten stel hier, wat in bh'tjes, ontblote bodies, korte broeken en op slippers loopt te 'diggen'.
Nee, ik moet er ook niet aan denken in lange broek, met bergschoenen met stalen neuzen en een hemd met lange mouwen op de site te staan in de brandende zon.
Er was geen rookverbod


























En heeft Marijke vanmiddag het verzoek gedaan om niet half of geheel naakt langs de weg terug te lopen naar de school. De Italiaanse archeologie inspecteurs kwamen vandaag langs en zo erbij lopen is 'not done' in italië. Nou lopen ze er in Italië inderdaad niet half of geheel naakt bij, maar soms is er maar weinig fantasie voor nodig om voor te stellen waar het been begint of wat de kleur van de string is.

Heeft het vorige week na de eerste regen en bliksemnacht 2 à 3 dagen geduurd voordat iedereen weer aan en in z'n graf kon werken.
Ben ik erachter gekomen dat er op het terrein hier een prachtig meertje is waar notabene een waterschildpad in zwemt, de vissen continu boven water uit springen, er heel veel vogels en libellen rondvliegen (heb de hop, 'huppo' over zien vliegen).
Komt er binnenkort een 'Guns & Roses' coverband voor ons optreden. Hun zanger Carlo wipt af en toe aan en begint dan tegen mij te vertellen hoe laat het dan wordt en hoeveel we gaan drinken, dacht het niet! Ze maken hun eigen Grappa, die 'killing' schijnt te zijn.

Tot zover. Ben vast een heleboel vergeten, maar dat komt wel weer bovendrijven.

Salve,
Ciao,

René

De school waar de studenten slapen















Klaslokaal gebruikt als slaapvertrek

2 opmerkingen:

  1. Ha René,

    Je maakt weer wat mee! Ik vind het leuk om je schrijfsels te lezen. Zit zelf nu in Nederhorst op mijn bootje. Het is hier eindelijk ook warm en dat is wel weer wennen.

    Ciao, Eric

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben helemaal vergeten te vertellen dat de Hop rond het tentje van Boudewijn rondscharrelt. Kijk maar eens als het rustig is.

    BeantwoordenVerwijderen