zondag 14 augustus 2011

Afscheid

Zondag 14 Augustus.
Voor een groot deel van de groep zit het erop, 8 mensen gaan vandaag naar huis. Zij hebben 6 weken in Satricum gewerkt. Toch blijft er nog een behoorlijk grote groep (15) over, een deel daarvan gedwongen door mij, omdat ze met mij in de auto terugrijden. Ook zijn er voor de laatste week weer 2 mensen bijgekomen.

Het was zaterdagavond  13/08 dus afscheidsavond. De hele groep was uitgenodigd om in het magazijn hun vondsten van de afgelopen weken te komen bekijken die door Marja waren gerestaureerd. Daarna een aperitivo bij Marijke en Marja op hun terras en aansluitend naar restaurant Tulipano Nero voor een pizzamenu met live muziek.
Iedereen had zich in de beste kleding gestoken en zo kreeg ik m'n vrienden uit het veld eens van een andere kant te zien. Kleren maken de man, maar in dit geval was dit nog meer op de vrouwen van toepassing. De normaal gesproken onder de modder en stof zittende zwoegers en zweters waren omgetoverd in prachtige gebruinde Hollandse schonen op hoge hakken die klaar waren voor een bal.

De Tulipano Nero blijkt een enorm openlucht restaurant te zijn met grote lange tafels waar hele families die iets te vieren hebben met z'n allen aan kunnen zitten. De zaal was bomvol. Verjaardagen, huwelijken, iedereen die iets te vieren heeft kan in de Tulipano Neo met de hele familie terecht, zo ook wij met 25 Olandesi. De live zingende DJ, een man die dit al jaren blijkt te doen (Marja en Marijke hebben zijn kind daar zien opgroeien) is over alle feestvierder geinformeerd. Zo roept hij regelmatig iets naar de Ollandesi b.v. om een nummer te noemen wat hij dan speelt en waarop hij zingt. Helaas komen we niet verder dan "Pavarotti", wat hij dus niet heeft. Onze Italiaanse arbeiders, Luca en Paolo zijn ook mee. Zij verzoeken hem 'Renato. Renato' van Mina te spelen, helaas ook niet aanwezig.

Op het veld kwam Luca laatst met zijn iPhone4 naar me toe en liet dit prachtige nummer van Mina uit 1962 horen, geweldig. Telkens als Luca mij daarna zag was het: 'Hééé Renato Renato' en dan maakte hij een danspasje en riep ik: 'hééé Mina' en shuffelde ook wat. Bekijk vooral het youtube filmpje, http://bit.ly/rmaoLh Erg sixties en erg grappig! Helaas kan ik de youtube link niet openen op de laptop, de netwerk beheerder heeft een streng filter op het internet gezet, de helft van de sites die ik bezoek zijn ontoegankelijk, zo ook youtube.

Het menu bestond uit antipasti en pizza per meter. Alle tafels werden door obers continu voorzien van grote planken met pizza. Dunne lekkere pizza's. Het bier werd geserveerd in een halve meter hoge silo met tap waar 6 liter in kon.
Verder water, cola, witte en rode wijn. Wat je dronk zou worden afgerekend. De ene helft van onze tafel was duidelijk dorstiger dan de andere helft, diverse 6 liter containers werden aangevoerd, ze waren uitgelaten. De d.j. wist voor iedereen muziek te spelen waarop kon worden gedanst. Jong en oud stond op de dansvloer. De Italianen dansten veelal 'inline' op Italiaanse songs. Een aantal jongens gaven het voorbeeld en het publiek volgde, ook de Ollandesi probeerden mee te doen. Later werd zijn muziek voor ons begrijpelijker, Michael J, Grease, Saturday Night Fever, It's raining men' 't kwam allemaal voorbij.  Het feest duurde tot ± 24.00 uur, bij de school ging de 'gang' nog door, de oudjes waaronder ik, bliezen de aftocht.

Straks ga ik als eerste afscheid nemen van Nina en Carlijn, Hollands welvaren, zij gaan nog even naar Rome.
Zelf hoop ik vandaag nog een leuke 'excursie' te maken, ik zie wel wie er mee gaan.

Ciao,

Renato Renato (vooral even op youtube kijken!)

Aperitief op het terras met prachtig uitzicht op de wijngaarden

vlnr. Nina, Sophie, Milou, Laurien en Carlijn

Il Tulipano Nero, pizza per meter bier per 6 liter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten