vrijdag 15 juli 2011

Satricum 2011 introductie

Een studente van mij, Suzanne van Leeuwen, vroeg enige tijd geleden of ik een fotograaf wist die misschien mee zou willen werken aan een archeologische opgraving in Italië.
De opgraving betreft Satricum, een Latijnse stad daterend van ±900bc.
Na een gesprek met Suzanne haar archeologie docent en coördinator van de opgraving, prof. Marijke Gnade van de UvA, heb ik besloten om mee te doen aan de campagne en 5 weken mee te gaan. Het lijkt me leerzaam, boeiend en een goede ervaring.

Ik zal proberen dit blog regelmatig bij te houden en op deze wijze iedereen die geïnteresseerd is in mijn belevenissen hier, te informeren.



Cappuccino en pizza onderweg




Na twee dagen rijden zijn Sophie Vroegop en ik zondag 10 juli om 19.15 in Le Ferriere  aangekomen. Als eerste zijn we langs ons doel van deze reis gereden de opgravings-site. Een inham in een 'vinyard' langs de weg Le Ferriere-Nettuno. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Le_Ferriere)


Satricum is een Latijnse plaats die dateert van ± 900bc en beslaat een oppervlak van ca. 40ha. De site waar gegraven wordt is ± 25x40m en bestaat uit een serie graven onder een oude weg waar later een wijngaard over is ontstaan.
























Achterzijde aan een binnenplaats


 Mijn onderkomen is een appartement in het oude arbeidersverblijf van de wijnboerderij Casale del Giglio.
Ik heb internet in het appartement, (en kan dus skypen met thuis)
Er blijkt adsl te zijn ik heb van Marijke Gnade (de leider van deze opgraving) een kabel gekregen en tegen mijn verwachting in is er zowaar verbinding.
Geeft wel wat meer ruimte om langere berichten te schrijven wat foto's te sturen en dus ook de mogelijkheid dit blog bij te houden.

Voorzijde staat al jaren in de steigers, waardoor
helaas mijn luiken niet open kunnen, zodat mijn uitzicht erg beperkt is.

De afzichtelijke gevel van de wijnfabriek van Casale del Giglio

Foto's van de opgraving mag ik helaas niet op internet plaatsen en daar hou ik me dus aan.
Sterker nog, de foto's die ik maak en betrekking hebben op de opgraving zijn niet meer van mij.
't Is wel wat wennen. Het werk is niet al te zwaar, maar het zijn veel veranderingen tegelijkertijd. 
De warmte (±37-40) de mensen, de locatie, de reis, het werk, het alleen zijn in het appartement.
Maar ik vind het niet erg. Iedereen is erg aardig. Marijke doet ook haar best me te informeren.
't Is een aparte maar geschikte vrouw. Lijkt keihard, maar ondertussen houdt ze van haar studenten en de studenten van haar. Het werk hier is haar leven, waar ze dus niet over uitgepraat raakt. Ze laat constant dingen en zien en legt geduldig van alles uit. Op de site over de sporen, de muren en de lagen die te zien zijn. Ze is ook constant bezig mensen te sturen, dus ook mij, ik weet nog bijna van niets.
Maar ook's avonds, zojuist in hun appartement, liet ze vitrines met vondsten en prachtige etruskische kopjes zien.
Haar enthousiasme werkt inspirerend.

















Vannacht  (ma 11/07) erg weinig geslapen, 4 uur. Lag 's middags tijdens de siesta al snel in een coma.
Ga vanavond (di 12/07) wat vroeger plat om te kijken of ik wat meer uren kan maken.
Mijn wekker staat op 5 uur.


Ik kan koffie zetten en heb nog repen. Morgen hoop ik wat spullen in huis te halen voor het prè ontbijt en voor tussendoor.
Ga ook wat wijn bij de casa scoren. De wijnen van Casa del Giglio schijnen heel goed te zijn, ik neem dus wel wat mee naar huis.
http://www.casaledelgiglio.it/indexflash.html
Hier vind je interviews met Marijke, in het italiaans over de opgraving maar alleen op de italiaans taal versie, zoek de pagina  'Non solo Vino' en daar staan een aantal interviews met beelden.

Er wordt van ± 6.00 's ochtends tot 13.30 gewerkt. Om 8.30 is er gezamenlijk ontbijt. 

Bij de school, waar de studenten bivakkeren, staan in de tuin lange houten tafels waar we met z'n allen aan eten.
Het verlaten schoolgebouw ligt aan de rand van het dorp Le Ferriere (genoemd naar de oude, gesloten, ijzerfabriek die in het dorp staat, ferro, ijzer)




Ik moet balancerend op een ladder op aanwijzingen van de 'puthoofden' of de professor graven en de 'vlakken' fotograferen. De site is opgedeeld in 6 of 7 'putten' waarbinnen graven worden blootgelegd. Het is een grafveld uit 300bc, midden tussen de wijnranken

Mijn appartement is op loopafstand van de site en de school. Ik loop tussen de druivenranken en olijfbomen door naar de site.

Elke ochtend zie ik de zon boven de bergen
in het oosten opkomen, prachtig.


1 opmerking: