vrijdag 28 januari 2011

Traantje voor Felix

Felix is niet meer. Afgelopen nacht heeft Felix het land der levenden verlaten. Hij was al enige tijd ziek, waarschijnlijk een darm aandoening.
Vanochtend zittend op het toilet in de badkamer, onwetend van zijn heengaan, zat ik naar hem te kijken en tegen hem te praten.  Willy had al aangegeven dat het gisteravond bergafwaarts met hem ging. Hij verloor bloed, spinde niet meer (wat hij sinds afgelopen maandag nog volop deed) en liep daas achter haar aan. Ik meende vanochtend hem nog te zien ademen, heel lichtjes. Zijn bekje was open, zijn ogen staarden. Neen, geen reactie op mijn woorden of mijn aanraking, hij voelde koud hij was dood.


Voor mij was Felix de eerste dode huiskat die ik onder ogen kreeg. Sowieso het eerste dode huisdier wat ik gezien heb, op de aquarium-vissen na dan.
Banjer de andere kater is afgelopen juli overleden, maar die had een spuitje van dr. Top gehad, daar ben ik niet bij geweest.
Maar Felix lag vanochtend dood aan mijn voeten. Arm dier, hoop dat hij niet teveel geleden heeft. We hadden al besloten hem in ieder geval voor het weekend bij dr.Top af te leveren om een einde aan zijn lijden te maken.


Willy en ik hebben besloten hem niet te bergraven maar evenals Banjer te laten cremeren en de urn in huis neer te zetten. 't Is een merkwaardige luxe die we ons permitteren, maar het voelt alsof je dan nog iets voor het dier en jezelf doet. 
Eerst even met het DUC (dieren uitvaart centrum) gebeld, ja we konden direct terecht.
Met een verstijfde Felix in zijn groene kattendoos met de auto naar het DUC. Het is een zonovergoten ochtend, het DUC ligt prachtig in Amsterdam noord. De ideale plek om gepast afscheid te nemen.
Allervriendelijkste ontvangst, gezellig gebabbeld met de eigenaresse. Ervaringen betreffende onze huisdieren uitgewisseld. En troostende woorden ontvangen: "Hij is nu toch echt dood hè, dat voelt anders". Ja dat kon ik beamen, het voelt anders.


Samen met de echtgenoot en mede eigenaar, het is een familie bedrijf, kinderen, kleinkinderen en tantes werken er ook, naar de crematie ruimte gelopen.  Felix werd keurig in een mandje met een plastikje gelegd. Hij verloor nog wat bloed. De man, die hem uit zijn doos tilde, z'n hand was bebloed. "Wilt u nog even rondkijken?  Dit is de oven, hij wordt op deze tafel gelegd en dan schuiven we hem er zo in". 
De oven temperatuur is ±850 graden, werkt op gas en de as wordt uit de oven in de urn geveegd. Felix krijgt een individuele crematie. Ik kan hem vanaf dinsdag ophalen in een klein wit urntje, in een stemmig grijs tasje.


Het is prachtig ijzig weer, als ik nu een traan zou laten dan zou deze bevriezen. In zijn lege groene doos ligt op de krant nog een klein plasje vers bloed. 
Felix met giant sausage van La Vialla.
Sinds zijn 'ziek zijn' was Felix geïnteresseerd geraakt in voedsel.


Dag Felix, je was gestoord, rende voor me weg als je m'n voetstappen hoorde,  zat voor de deur te wachten als je de auto of motor hoorde, poepte en pieste bedden en banken vol, en was een van ons.









2 opmerkingen: