vrijdag 7 januari 2011

Nova Zembla, toeval of voorbestemming?

Toeval of voorbestemming.
Mijn grootvader Frits senior had een kruidenierswinkel in de Nova Zemblastraat op nr. 50. Dat is in de Amsterdamse Spaarndammerbuurt. Mijn vader is daar, na het beëindigen van het kruideniersbedrijf, begonnen in 1952 met zijn fotostudio. In de Nova Zemblastraat ben ik verwekt en het gezin Gerritsen heeft daar tot 1960 gewoond.
In 1988 ben ik met mijn studio begonnen in de van Diemenstraat, in de Amsterdamse zeeheldenbuurt. Uit mijn raam zie ik rechts de Nova Zemblastraat en naar links kijkend zie ik het Barentszplein.
Door archeoloog Jerzy Gawronski ben ik gevraagd om mee te gaan op expeditie naar Nova Zembla. In 1993 en 1995 ben ik met een groep wetenschappers van de UvA en Russische instellingen op het eiland geweest om de opgravingen vast te leggen.

Na terugkomst van de 1995 expeditie kreeg ik een relatie. Haar zwager bleek een boek en een beker te hebben die iets met Nova Zembla te maken konden hebben. Het was een fotoboek van de zwager zijn grootvader die als officier op het schip de Willem Barents op expeditie naar NZ was geweest, maar het eiland nooit had bereikt. De beker was een herinnering aan de expeditie. Het boek heb ik gereproduceerd. Prachtige foto's van het schip en zijn opvarenden.

Nog steeds komt Nova Zembla regelmatig op mijn pad. Zijn het niet de oud expeditie leden die ik tegenkom, dan is het wel een nieuwe boekuitgave, of het verzoek een lezing te geven over de tochten.
En nu dus een film, waar ik overigens niets mee te maken heb.
Poolschoener De Willem Barents te Hammerfest,  1879
gefotografeerd door 
William J.A. Grant [1851-1935]
http://www.hoffman.nl/genealogie/WillemBarents/Willembarents.htm


2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wellicht is er een (figuranten) rol voor je weggelegd in de film Nova Zembla, bijvoorbeeld als schipper, wie weet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen